Som väl de flesta känner till vid det här laget är den politiska majoriteten S och M, den här gången förstärkt med V, på väg att chockhöja räntan på lånen till Nya Novahallen AB, något som skulle hota bolagets existens. Kommunens utlåning uppgick ursprungligen till 23 miljoner och är nu 21,8 miljoner kronor. Den nu föreslagna räntan skulle bli 12 %. Kommunfullmäktige, som behandlade ärendet vid sitt senaste sammanträde, gav förvaltningen bakläxa och återremitterade ärendet till kommunstyrelsen med ett antal frågor som måste redas ut.
Lerums Nyheter har fortsatt sin granskning av ärendet genom att begära ut mailkorrespondens mellan kommunen och advokatbyrån samt förteckning över diarieförda handlingar. Nedan återges vad som gick att utläsa av handlingarna. Konstateras kan att inte särskilt många frågetecken rätats ut! Anmärkningsvärt är att inga handlingar (mail och PM) till och från advokatbyrån har diarieförts.
Klart så här långt är:
- Nya Novahallen AB, som är ett bra exempel på samverkan mellan föreningar, skola och engagerade eldsjälar, bedriver en omvittnat uppskattad och effektiv verksamhet med stor betydelse för bl.a. kommunens barn och ungdomar.
- Politikerna från S och V har i kommunfullmäktige klart deklarerat att deras uppfattning är att kommunen ska äga de fastigheter där man bedriver verksamhet.
- Nya Novahallen AB kan inte klara det som påstås vara marknadsmässig ränta utan någon form av tillskott. Det har kommunen hela tiden varit medveten om.
- Kommunen har inte under utredningen haft kontakt med berörda myndigheter för att skaffa sig kunskap om tillämpningen av reglerna för statsstöd. Statsstödsreglerna är inget hinder för bibehållen ränta.
- Kommunallagen inget hinder för bibehållen ränta när det gäller ett delägt aktiebolag som bedriver allmännyttig verksamhet och som inte är konkurrensutsatt.
- Kommunen har diskuterat och föreslagit övertagande av Novahallen.
Enda skälet att höja räntan?
Det finns bara ett skäl, som Lerums Nyheter kan se, till att kommunen så kraftigt höjer räntan på lånen till Nya Novahallen AB, och det är att försätta bolaget på obestånd. Detta blir alltmer sannolikt nu när Lerums Nyheter gått igenom mailkorrespondens och handlingar i ärendet.
Mycket av materialet som kommunen lämnat ut har mörkats, men trots det växer en bild fram av att kommunens avsikt är, eller har varit, att ta över Novahallen. Den konspiratoriskt lagda kan naturligtvis undra vilka uppgifter som finns i materialet, som kommunen inte vill offentliggöra.
Aktieägaravtal
I botten finns ett aktieägaravtal som bl.a. reglerar hur aktieägartillskott ska gå till. När Nya Novahallen gör ett aktieägartillskott skall kommunen enligt avtalet skriva ner lånen med i princip lika mycket (96%).
Aktieägaravtalet togs fram i samarbete mellan kommunens jurister och företrädare för Floda Nova Sportcenter AB. Under år 2020 ändrades avtalet något till sin formulering, men inte till sitt sakinnehåll. Nuvarande kommundirektören undertecknade avtalet för kommunen.
Bäst skickade att tolka avtalet och att klara ut vad parterna avsåg med avtalet borde rimligtvis vara kommunens egna jurister och kommundirektören. Tolkning av statsstödsreglerna och kommunallagen ligger inom kommunjuristernas kompetens. Anmärkningsvärt då att kommunen anlitar en advokatbyrå på skattebetalarnas bekostnad.
Upprinnelsen till konflikten är förmodligen ett aktieägartillskott på en miljon kronor som Nya Novahallen AB gjorde den 30 mars 2023. I aktieägaravtalet är parterna överens om hur en sådan situation ska hanteras, ändå vägrade kommunen att fullgöra sin del och skriva ner lånen med 960 000 kronor. Det kom att dröja ända till den 30 oktober i år innan kommunen gjorde sitt aktieägartillskott, men först sedan man fått klart för sig att avtalet gäller. Tidigare år när Nya Novahallen AB gjort aktieägartillskott har kommunen ”matchat” med sin del.
Dold agenda?
Den 3 oktober 2023 fick advokatbyrån Mannheimer Swartling kommundirektörens uppdrag att granska aktieägaravtalet. Redan den 27 oktober 2023 skriver advokatbyrån att en räntehöjning på kommunens totala lån på drygt 21,8 miljoner kronor sannolikt kan motiveras utifrån att bolagets ekonomiska ställning var osäker på kort och lång sikt
Den 20 november presenterar advokatbyrån en handlingsplan för den fortsatta hanteringen av ärendet. Det går inte att utläsa vad handlingsplanen innehåller eftersom kommunen mörkat hela eller delar av sidor i den utlämnade handlingen. När i tiden som man fått idén att tillämpa EUs regler om statsstöd går inte att utläsa. Tänkbart är att man redan då har spekulerat om en chockhöjning av räntan till påstått marknadsmässig räntenivå för att försätta bolaget på obestånd. Tänkbart är att kommunen redan då har en dold agenda om att ta över hallen. Redan i mars 2024 presenterar förvaltningen sådana alternativ. Men varifrån initiativet kommer, från politiken eller förvaltningen, går inte att utläsa.
Tidigt medvetna om risken för obestånd
Att förvaltningen tidigt är helt införstådd med vilka konsekvenserna kan bli framgår av flera mail under våren 2024. Likaså framgår det att förvaltningen lägger ansvaret för den uppkomna situationen på bolaget. Den 27 februari konstaterar advokatbyrån att bolaget inte kan bära en marknadsmässig ränta på kommunens lån. Den 8 mars skriver kommundirektören ”Såsom tidigare påpekats av kommunen och nu även har konstaterats av bolagets revisor är bolagets fortlevnad hotad när kommunen och även Sparbanken börjar ta ut marknadsmässig ränta för sina lån till hösten”.
Den 27 juni skriver advokatbyrån ”Såsom revisorn noterat är bolagets fortlevnad hotad när kommunen börjar ta ut marknadsmässig ränta för sina lån till hösten. Det bör därför vara i bolagets styrelses intresse att presentera ett förslag som är accepterbart för kommunen eller riskera obestånd”.
När det gäller följderna av räntehöjningen skriver kommundirektören den 4 september ”Jag tänker att FN det är FN som behöver ta ansvar för det och inte kommunen.”
Trots risken för bolagets obestånd finns det ingenting som visar att kommunen undersökt möjligheterna att bibehålla räntan oförändrad, tvärtom har man redan från början drivit ärendet i motsatt riktning.
Kommunens plan att ta över Novahallen?
Av materialet som utlämnats till Lerums Nyheter framgår att alternativet att kommunen tar över hallen funnits med tidigt. Av minnesanteckningar från den 8 mars 2024 framgår att kommundirektören och finanschefen presenterat följande alternativ:
- Bilda en stiftelse för ägandet av hallen
- Kommunen förvärvar samtliga aktier i Nya Novahallen AB
I mail den 3 maj skriver advokatbyrån: ”Oavsett förvärvsform förstår vi att fastigheten slutligen kommer att landa i kommunens händer (genom likvidation av det fastighetsägande bolaget i alternativ 1,).”
I PM daterat den 3 maj skriver advokatbyrån bl. a: ”Kommunen uppfattar att Nya Novahallen AB inte klarar fortsatt drift.
Kommunen är då under vissa villkor beredd att:
I första hand förvärva fastigheten.
I andra hand att förvärva samtliga aktier i bolaget.”
Följ Regeringskansliets råd
På Lerums Nyheters fråga till Regeringskansliet den 20 november om tolkningen av statsstödsreglerna gavs följande vägledning och råd för den fortsatta hanteringen:
Bekräfta marknadssituationen. ”Verifiera att det inte finns några alternativa privata aktörer i regionen som potentiellt skulle kunna konkurrera med Nya Novahallen.
Dokumentera det allmännyttiga syftet. Understryk hallens samhällsnytta, särskilt hur den tillgodoser ett behov som inte tillgodoses av privata aktörer.
Klargör GBER-berättigande. Om statsstödsrisker kvarstår, förbered dokumentation som visar att arrangemanget följer den allmänna gruppundantagsförordningen (allmännyttig verksamhet), som en säkerhetsåtgärd.”
Kommunstyrelsen ska så småningom på nytt behandla frågan om räntan på lånen till Nya Novahallen AB. Nu återstår att se hur väl förvaltningen och kommunstyrelsen har fullgjort kommunfullmäktiges uppdrag om fortsatt utredning, och om man följt Regeringskansliets råd och prövat möjligheterna att fortsätta stödja Nya Novahallen? Om inte, stärker det misstankarna om att ett övertagande är avsikten.
Om majoriteten i kommunstyrelsen tror att kommunen kan sänka sina kostnader genom äga de fastigheter där man bedriver verksamhet hade det varit snyggare att komma med ett realistiskt bud på Novahallen istället för att chockhöja räntan och trassla in sig i konstlade argument om otillåtet statsstöd, brott mot kommunallagen och risk för ekonomiska sanktioner.
Länkar till tidigare artiklar:
Debatt: Varför sänka Floda Nova? 11/11
Tillbakablick med anledning av räntechock för Novahallen. 18/11
Krönika: Den ansiktslösa makten. 20/11
Nya Novahallen: Kommundirektörens och kommunalrådens svar. 20/11
Respit för Nya Novahallen. 22/11
Krönika: Novahallen – bakläxa för förvaltningen och kommundirektören. 26/11
Nya Novahallen: Expertråden från Regeringskansliet. 26/11
Kan tyvärr bara instämma Peter. Man blir mörkrädd hur ärendet skötts.
Skönt med människor som tar fram fakta i denna frågan och visar hur illa de styrande politikerna i Lerums Kommun behandlar sina kommun invånare! De bryr ju sig inte om att hålla i skattebetalarnas pengar utan slösar dessa på dyra jurister får att några politiker har fått för sig att inte ens Novahallen ska Floda få ha. Man ser ju hur bra det gått med Garveriet sedan kommunen köpte upp detta för invånarnas skattepengar.