Nya Novahallen – Statsstöd eller inte?
I Lerums Nyheters granskning av kommunens motivering till chockhöjningen av räntan på lånen till Nya Novahallen, har vi ställt frågor till experterna på EU-reglerna på Regeringskansliet. Nedan följer den information och de råd som de gav.
Frågan handlar om huruvida det finansiella arrangemanget mellan Lerums kommun och Nya Novahallen AB utgör otillåtet statsstöd enligt EU-rätten, särskilt enligt fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (EUF-fördraget). Detta analyseras utifrån de fyra kumulativa kriterierna för statsstöd:
Selektiv fördel?
Lånet på 22 000 000 SEK med räntan STIBOR +1 % och det årliga bidraget på 2 000 000 SEK innebär en ekonomisk fördel för Nya Novahallen AB. Detta uppfyller det första kriteriet, eftersom fördelen riktar sig till en specifik aktör snarare än att vara generell.
Användning av statliga medel?
Medlen kommer tydligt från offentliga resurser, dvs. kommunens budget. Därmed uppfylls det andra kriteriet.
Påverkan på konkurrensen?
Dokumentationen anger att det inte finns någon konkurrens i det aktuella fallet, eftersom Nya Novahallen primärt används av kommunen och lokala föreningar. Om inga andra privata aktörer tillhandahåller liknande tjänster eller verkar på samma geografiska marknad, är det osannolikt att arrangemanget snedvrider konkurrensen. Detta är en central punkt som kan utesluta att arrangemanget kvalificeras som statsstöd.
Påverkan på handeln mellan medlemsstater?
Med hänsyn till den lokala karaktären av verksamheten (primärt kommunal och föreningsanvändning) verkar arrangemanget inte påverka handeln mellan EU:s medlemsstater. Utan gränsöverskridande konkurrens uppfylls inte detta kriterium.
Viktiga överväganden
Gruppundantag: Om arrangemanget trots allt skulle kvalificeras som statsstöd, kan artikel 55 i den allmänna gruppundantagsförordningen (GBER) tillämpas. Denna artikel möjliggör stöd för idrotts- och fritidsinfrastruktur under vissa villkor, exempelvis att infrastrukturen är öppen för allmänheten. Detta verkar dock inte vara nödvändigt eftersom arrangemanget sannolikt faller utanför statsstödsreglerna.
Allmännyttiga tjänster (SGEI):
Nya Novahallen uppfyller ett offentligt behov som inte tillgodoses av marknaden, eftersom den stödjer lokala fritids- och idrottsaktiviteter utan alternativa leverantörer. Detta stärker argumentet att arrangemanget handlar om icke-ekonomisk eller allmännyttig verksamhet, vilket skyddar det från statsstödsregler.
Föreslagna åtgärder
Bekräfta marknadssituationen:
Verifiera att det inte finns några alternativa privata aktörer i regionen som potentiellt skulle kunna konkurrera med Nya Novahallen. Detta stärker argumentet om avsaknad av marknadseffekter och konkurrenssnedvridning.
Dokumentera det allmännyttiga syftet:
Understryk hallens samhällsnytta, särskilt hur den tillgodoser ett behov som inte tillgodoses av privata aktörer, för att stärka argumentet om att den utgör en allmännyttig tjänst (SGEI).
Klargör GBER-berättigande:
Om statsstödsrisker kvarstår, förbered dokumentation som visar att arrangemanget följer artikel 55 i GBER som en säkerhetsåtgärd.
Regeringskansliet gör samma analys som Lerums Nyheter gjort och bekräftar att Lerums Nyheter gjort en riktig bedömning.
Text: Lennart Lauenstein