////////

Bruksortens eget relationsråd

På byrån i Tollered talar man hellre om relationer än om kundkonton.
Trots att man arbetar i reklambranschen.

”Vi hittar rätt kanal för företaget. Propsar de på en egen idé om, säg, en multimediabroschyr får vi tala dem till rätta”. Markus Eriksson, kommunikationsstrateg.
”Vi hittar rätt kanal för företaget. Propsar de på en egen idé om, säg, en ’multimediabroschyr’ får vi tala dem till rätta”. Markus Eriksson, kommunikationsstrateg.

EN URBLÅST VERKSTADSLOKAL i ett av tegelhusen i Tollered har förvandlats till ett öppet och ljust kontor för kommunikationsbyrån Peanuts.
Med ruffigt betonggolv, järnbalkar i taket och synliga tegelmurar är känslan industristylish och hemtrevlig på samma gång.
-Här ute har man lägre omkostnader än i stan, konstaterar Peanuts ägare Markus Eriksson.
Det var en av anledningarna till att Peanuts hamnade just här, i bruksorten längs E20 mellan Göteborg och Alingsås. En annan kan vara den att Markus själv är född och uppvuxen i intilliggande Floda och sedan nio år boende i Tollered.
P5.Markus_MariaBYRÅN STARTADES 2010. Då hade Markus redan arbetat många år på olika större byråer i Göteborg. Början på den ekonomiska krisen runt 2008 blev på många sätt kännbar i branschen och ett tag funderade Markus på att göra något helt annat.
-Men så var det några gamla kunder som hörde av sig och ville att jag skulle jobba med dem. Snart började jag tänka på att starta något eget, men på ett annat sätt. I mindre skala, inte så sårbart.
Resultatet är Peanuts. Kärnan består av Markus, projektledaren Maria Jerenvik och art director Thomas Södergren. Resten av medarbetarna hyrs in för olika projekt.
-Vi hade kunder från Göteborg, Tjörn och Stockholm men så öppnade sig plötsligt en marknad häromkring, i Alingsås och i Lerum.
ATT JOBBA PÅ HEMMAPLAN och att kunna erbjuda mindre, lokala företag samma professionella bemötande som storföretagen får, är en del av affärsidén.
-Och det är fruktansvärt belönande, man ser direkt effekterna av sitt arbete. Som när folk plötsligt köar på Servett till exempel, det är roligt, säger Markus Eriksson.
För mindre företag är tröskeln ofta högre att våga anlita en byrå.
-Men vi kan hjälpa små företag att växa genom smarta, effektiva lösningar, menar Peanuts ägare.
Han och Maria Jerenvik förklarar hur en kommunikationsbyrå egentligen jobbar.
-Vad det handlar om är att hitta företagets kvaliteter, dess existensberättigande. Och sedan lyfta och förtydliga det, att kommunicera detta utåt, säger Markus.
Det kan vara att få folk att köpa eller känna något, tycka eller göra något.
Uppdragsgivaren behöver inte vara ett företag – information från till exempel en myndighet är också ett budskap som ska kommuniceras.
Maria Jerenvik, projektledare på Peanut kommunikationsbyrå i Tollered.
”Markus och jag kommer från olika håll men tillsammans får vi bra ögon på saker” säger Maria Jerenvik.

MARIA JERENVIK – som beskriver sig själv som ”kulturtanten som hittade in i reklamvärlden” och säger sig ha ambitionen att göra den världen lite mjukare – menar att de flestas bild av en byrå är att det är något man inte har råd med.
Men med en flexibel personalstyrka och lägre omkostnader i kombination med smarta kommunikationslösningar är tanken att även ett mindre företag ska våga ta proffshjälp.
-Vi pratar nog hellre om relationer än konton här, svarar hon eftertänksamt på frågan om vilka stamkunder de har.
En av dessa relationer är Alingsås kommun för vilka Peanuts bland annat producerar Fikamagasinet två gånger per år. Några andra är Fastighetsbyrån Alingsås, Brekk, Estrad, Gimgården, Floda Torg och Lights in Alingsås.
-Alingsås är helt enkelt grymma på evenemang och vi marknadsför dem, säger Maria Jerenvik.
Med en bakgrund inom destinationsutveckling på Göteborg & Co har hon varit drivande i arbetet bakom gästabuden i Lerum.
Hela idén att stolt profilera de sex olika orterna i kommunen och lyfta dem vid olika tillfällen kom från Maria och Markus på Peanuts. Tillsammans med föreningen Hela Lerum är Maria Jerenvik projektledare för heldagsarrangemangen som nu genomförts för andra gången.
-Här är det evenemangen som är själva verktygen för att positionera byn, förklarar hon och fortsätter:
-Jag själv älskar den här gästabudstanken. Arbetet bakom gav också tillfälle för de ideella föreningarna att få möta en reklambyrå, med rådgivning för hela orten. Vi hade många spännande dialoger.
I dylika sammanhang gäller det att gå med mjuka skor påpekar hon. Att komma utifrån och bestämma vad ortens identitet, eller kvalitet, är bör man vara försiktig med.
-Som boende i Tollered märkte man mer av den befintliga förankringen här, med Leaderprojektet och kulturarvet. Hantverkarna, miljön – allt fanns redan. Det var mer praktiska lösningar som krävdes, som när vi upptäckte att ”oj, vad mörkt det kan bli, nästa år får vi fixa mer ljus!”
P4_Markus
Festlokalen på nedervåningen med liten scen, öppen spis och bardisk för evenemang och uthyrning.

SUPERVALÅRET 2014 HADE Peanuts ett annat intressant uppdrag att genomföra: att göra Lerums kommun röd.
Egentligen ett helt omöjligt uppdrag enligt Markus Eriksson.
Men, man får ändå säga att det gick hyfsat i hamn: Moderaterna fick efter fyrtio års styre lämna över kommunalrådsposten till Socialdemokraterna.
Egentligen började det redan för fyra år sedan, i januari 2011.
-Jag såg en annons i Lerums Tidning som Dennis Jeryd hade gjort själv, något om att ”nu ska vi komma igen!”, och jag kände att jag var tvungen att kontakta honom. ”Hördu Dennis, det var en jättefin idé och ett intressant budskap du hade där men om du ska förpacka det i så bedrövliga annonser kommer du aldrig att lyckas”.
Två veckor senare träffades de två och en strategi tog form. Först och främst gällde det att plocka fram själva socialdemokratins existensberättigande. Dess DNA.
– Vad är grejen? Varför är folk socialdemokrater? Inget lullull, utan liksom själva kärnan.
Socialdemokraterna är proaktiva, de är ungdomliga och de vill framåt – det var den bild av partiet som skulle kommuniceras.
Varumärkeslöftet blev ”för allas bästa i hela Lerum”. Så småningom utformades de fem vallöftena, alltmer konkreta ju närmare valdagen kom.
-Det fanns en handlingsplan och allt var verkligen skittydligt. Även Dennis blev mer tydlig och konkret efterhand. Han sa VAD, han sa HUR. Det tror jag han vann på, säger Markus Eriksson.
Varumärkesbyggande kan jämföras med vänskapsrelationer anser kommunikationsstrategen.
-Den där killen som inte har hört av sig på fem år men som plötsligt ringer bara för att han ska flytta och behöver hjälp – det är ingen bra relation.
Företag som bara hör av sig när de vill pracka på en något är heller inga bra vänner. Relationer måste byggas långsiktigt för att hålla.
Kan man som byrå ta vilka uppdrag som helst, politiska eller andra?
-Vi tar de uppdrag som vi gillar och tror på. Men det behöver inte betyda att vi själva alltid röstat på Socialdemokraterna till exempel.
I årets valrörelse arbetade Peanuts även för S i Skövde, där resultatet liksom i Lerum blev en övergång från blått till rött styre.
Men att som PR-byrå samtidig ha arbeta med Moderaterna på ett ställe och för Socialdemokraterna på ett annat skulle aldrig fungera enligt Markus Eriksson.
-Det är en moralisk fråga också.
TEXT & BILD: GITTAN ÖHMAN 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Standard miniatyr
Tidigare Historien

Dialog skapar ett effektivt planarbete

Standard miniatyr
Nästa Berättelse

Gryaab försökte med långbänk

Senaste artiklarna