Debatt: Varför investera 150 miljarder i en ny järnväg?

Järnväg
Järnväg
Foto: Gittan Öhman

Varför investera 150 miljarder i en ny järnväg  mellan Göteborg-Stockholm, när samma nytta kan fås för bråkdelen av detta belopp?
Uppgradera Västra Stambanan till fyra spår mellan Göteborg-Alingsås! Den första etappen Göteborg-Floda är kostnadsberäknad till 7-8 miljarder kronor och kan genomföras i närtid. Etappen lokaliseras i en egen korridor och spåren placeras i tunnel vilket ger stora miljövinster. I Partille och Lerums översiktsplaner finns järnvägsreservat redovisade och den lokala opinionen är positiv. Spåren kan stå klara inom 10 år!

Västra Stambanan Göteborg-Alingsås är Sveriges värsta flaskhals. 70% av kapacitetskonflikterna på hela svenska järnvägs-nätet inträffar här. Så har det sett ut de senaste 10-20 åren. I Trafikverkets förslag till långtids-plan åren 2022-2033 föreslås inga investeringar i nya spår på sträckan Göteborg-Alingsås trots att efterfrågan på mer kapacitet är mer än tydlig för fjärr-, gods-, pendel- och regiontrafiken.

Järnvägsföreningen i Lerum

1 Kommentar

  1. Håller med civilingenjören till 100%. Nya spår i befintlig sträckning innebär även bullerskyddsåtgärder för nuvarande spår vilket blir bättre än tidigare!

  2. Låt spåren ligga där de ligger och bygg fler. Lerums centralort är redan förstörd av motorväg och järnväg. Ingen som bor där har inte fötts eller flyttat dit efter att järnvägen redan fanns.

    Slösa inte mina skattepengar på onödiga tunnlar eller gör nya barriärer på andra ställen. Ni kan gott ha dem i Lerum där de redan ligger!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Tidigare Historien

Förslaget om att ersätta loggan med Oxen är nu på toppen

Nästa Berättelse

Protester mot avloppsledning i sjön Mjörn

Senaste artiklarna