UF-eleverna intog Solkatten

UF-bolagen har börjat invadera Solkattens affärscentrum för att sälja sina varor. Vad sägs om ekologiskt te eller smarta charkbrädor av spillmaterial?
Runt 170 elever på Lerums gymnasium från främst handels- och ekonomiprogrammen har valt entreprenörsskap och Ung Företagsamhet-spåret under det sista läsåret. Det innebär att de registrerar företag, så kallade UF-bolag.
Utbildningen är ett steg in i egenföretagarvärlden. Elever knåpar ihop sin affärsidé, projekterar, gör marknadsundersökningar, bildar bolag, tillverkar, marknadsför, säljer och i sista änden avslutar sina företag innan de tar sin examen.
– I år ligger våra elever ganska långt framme. Det är viktigt att börja sälja sina produkter före jul, säger läraren Henrik Alvdén Bona.
Under fredagen den 29 oktober intog flera av UF-företagen Solkatten. Det var första försäljningsdagen för de flesta. Bord efter bord fylldes i affärsgångarna.
Bland de säljande ungdomarna fanns Platea UF. Affärsidén är att samla in spillmaterial av ek från byggfirmor och producera smarta charbrädor. De ska innehålla ostar, korvar, skinkor, oliver, vindruvor, frukt och andra delikatesser.
– Vi ska karva ut gropar i brädorna så att till exempel vindruvor och oliver håller sig på plats. Min bror har verktyg och hjälper oss med produktionen. Vi ska sälja såväl charkbrädor med delikatessvaror som utan, säger vd:n Lisa Wallin.
Hon har sällskap av Alma Oldberg, marknadsansvarig, och Evelina Svensson, administrationsansvarig. Fjärde länken i bolaget, Simon Andersson, har koll på tjejerna plus ekonomin.
– Jag kanske är den som är bäst på matte. Tycker att siffror är roligt. Så jag är inköps- och ekonomiansvarig, säger han.

Fr v: Hannes Iglodi, Tilde Albers, My Wissén, Sebastian Edward och Niklas Egvik. Bild: HåkanHermansson

ETT ANNAT MILJÖMEDVETET UF-bolag är Eko-te. De saluför ekologiskt te. I dagsläget har de fyra olika sorter; Myspys, Passion, Blåbär och Advent. Den senare sorten blir ju snart högaktuell och innehåller rooibos, lakritsrot, mynta, hallon och arom.
– Vi har valt en produkt som vi tror många gillar och har lagt oss i en okej prisklass. Vi kalkylerar med att sälja 200 påsar, säger vd:n Tilde Albers.
Hon har sällskap av My Wissén, Sebastian Edward, Hannes Iglodi och Niklas Egvik.
– Vi marknadsför oss på Instagram och Facebook. Vi jobbar också med en hemsida. Den blir klar om ungefär två veckor, säger Sebastian Edward.
Vecka 46 ska alla elever i UF-programmet ut på praktik. Den pågår i fem veckor.

HÅKAN HERMANSSON
redaktionen@lokalpressen.eu

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Tidigare Historien

Riksdagsbesök på Solkatten och på Garveriet

Nästa Berättelse

Pojke hittades livlös i simbassäng – nu åtalas mamman

Senaste artiklarna