Västlänkens påverkan på Lerum kommuns invånare (samt alla andra grannkommuner)
Vi står nu inför den största förändringen någonsin när det gäller trafik förändringar i Göteborgs regionen, jag tänker då i första hand givetvis på Västlänken som kommer slå oerhört hårt mot alla som har behov av att transportera sig tor till sin arbetsplats inom Göteborgsområdet. Jag tillhör den skara individer som skulle kunna åka kollektivt 1-3 dagar i veckan då jag är på Hisingen och inte behöver förflytta mig under dagen, dit är det även bra kommunikationer med kollektiv trafiken. Men jag åker sällan kollektivt därför att det är för dyrt när man skall betala enkelresor, det är inte värt besväret då det dessutom är mycket bekvämare med egen bil. Till saken hör att vi har behov av två bilar, så den grund kostnaden har vi oavsett hur jag transporterar mig.
Idag har jag som bor i Lerum (som gränsar till Göteborg) två alternativ, antingen så köper jag ett månadskort för 1355 kr eller också reser jag för 122 kr om dagen tor Göteborg. Inget av dessa båda alternativ är speciellt attraktiva för mig som skulle kunna resa kollektivt 5-10 dagar i månaden.
Man hör reklaminslag på radion att minst 30 % av alla som idag kör bil måste ställa bilen för att trafiken skall kunna flyta de närmsta 5-10 åren, men ingen har ens funderat på att koppla det kollektiva resandet till pris/prestanda. Dvs HUR skall man få de som skulle kunna åka kollektivt 1-3 dagar i veckan att verkligen göra det, då finns det bara en lösning och det är att ge dom en morot som verkligen får dom att tänka till. Mao se över avgiften för dessa personer, antingen sänka pris per enkelresa, eller sänka priset på månadskortet, alternativt att sänka båda.
För att du skall förstå min poäng så måste jag jämföra med Stockholm, se tabellen nedan.
Tabell
Aktuella priser oktober 2017 | Förslag | |||
Kostnad vuxen (Kr) | Stor Stockholms området | inom Göteborg kommun | Lerum – Göteborg | Stor Göteborgs området |
30 dagars kort | 830 kr | 610 kr | 1 355 kr | 800 kr |
Enkel resa via mobil | 43 kr | 26 kr | 61 kr | 40 kr |
Längsta sträcka i km man kan åka | 120 km | 30 km | 50 km | 120 km |
Förslag skapa Stor Göteborg området
Mitt förslag är att man skapar ”Stor Göteborg området” region, inom den har man en taxa, dvs man åker inom hela området till ett och samma pris. Gränsen för ”Stor Göteborg området” skulle kunna vara Alingsås och Borås österut, Varberg söderut och Stenungssund norrut.
Inom ”Stor Göteborg området” så är det en och samma taxa både för månadskortet och för enkelresa. Dvs om jag löser enkelresa och åker 2 hållplatser med bussen så kostar det lika mycket dvs 40 kr som att åka från Varberg till Stenungssund.
Fördelar
Jag är övertygad om att månadskortet på så vis skulle vara mycket attraktivt för många fler resenärer och på så vis skulle många fler resa kollektivt, även de som inte kan resa kollektivt 5 dagar i veckan till sin arbetsplats. Dessutom blir det en stor förbättring på miljön och en fjäder i hatten för de som förespråkar det Hållbara samhället.
Nackdelar
Den enda nackdelen jag kan se är för de som bara reser inom Göteborgs kommun, dör dom blir det dyrare att resa, men dom kan ju framöver åka betydligt billigare när dom skall åka längre sträckor.
Även om vi på Västkusten inte vill bli styrda från Stockholm så kan vi väl ända plocka russinen ur kakan och anamma de rutiner som dom verkligen har lyckats genomföra på ett positivt sätt.
Jag räknar med någon form av respons från Kollektivtrafiknämnden och hoppas givetvis på en positiv sådan.
Anders Rockmyr