Skolverket har redovisat grundskolornas resultat för läsåret 23/24. I tabellen nedan redovisas resultaten för årskurs nio. Det fortfarande stora skillnader mellan skolorna. Torpskolans skolenhet 2 ligger i topp med 244 meritpoäng och Ljungviksskolan fortfarande i botten med 208,2. Trots bottenplaceringen är det en markant förbättring jämfört med 2023 då Ljungviksskolan genomsnittliga meritvärde var 181.
Det är anmärkningsvärt att ingen av de kommunala skolorna når upp till det modellberäknade värdet.
Lerums Nyheter har bett att få en intervju med skolansvariga för en kommentar till resultaten, men har inte fått något svar.
Skolenhet
|
Faktiskt värde
|
SALSA
|
Skillnad |
Torpskolan skolenhet 2 | 244 | 251 | -7 |
Torpskolan skolenhet 1 | 238 | 248 | -10 |
Rydsbergsskolan Norr | 235 | 245 | -10 |
Alléskolan skolenhet Bok | 230 | 243 | -13 |
Stenkulan 4-9 | 227 | 231 | -4 |
Rydsbergsskolan Söder | 225 | 240 | -15 |
Alléskolan skolenhet Ask | 218 | 239 | -21 |
Lekstorpsskolan B | 216 | 235 | -19 |
Röselidsskolan skolenhet B | 213 | 224 | -11 |
Ljungviksskolan skolenhet B | 208 | 233 | -25 |
Montessori | 261 | 256 | 5 |
Jämförelse med andra göteborgskommuner
Kommun | Genomsnittligt meritvärde |
Härryda | 233,5 |
Mölndal | 233,4 |
Partille | 231,9 |
Lerum | 225,9 |
Kungälv | 223,7 |
Alingsås | 217,4 |
Vad är SALSA?
För att få en mer nyanserad bild av skolors betygsresultat, än enbart genom att publicera de faktiska betygsresultat som skolor uppnår, presenterar Skolverket SALSA (Skolverkets Arbetsverktyg för Lokala SambandsAnalyser). Analysverktyget SALSA presenterar skolors resultat av slutbetygen i årskurs 9 efter att viss hänsyn har tagits till elevsammansättningen.
I SALSA är det föräldrarnas utbildningsnivå och fördelningen pojkar/flickor samt andelen nyinvandrade elever som utgör bakgrundsfaktorerna. Nyinvandrade elever har blivit folkbokförda i Sverige under de senaste fyra åren. I den här kategorin ingår även elever som saknar uppgift om personnummer, det vill säga har okänd bakgrund. Störst betydelse för resultaten i modellen har föräldrars utbildningsnivå.
Att använda statistik på detta vis blir tyvärr väldigt missvisande.
SALSA vägs mot slutbetyget. Eleverna får också ett provbetyg på sitt nationella prov. Detta betyget sätts av en snäv rättningsmall och kan därför ses som ett bättre jämförelsevärde än slutbetyg som sätts fritt av läraren.
SALSA vägs dock mot slutbetyg och inte NP-betyg. Som tur är finns det allmän statistik som visar på avvikelse mellan NP-betyg och slutbetyg på skolorna.
Vi tar skolan ”i topp” och ”i botten” som exempel:
Montessori, andel elever som får högre slutbetyg än provbetyg och därmed ett bättre SALSA-värde:
Svenska: 50 %
Matematik: 55%
Ljungviksskolan
Svenska: 33 %
Matematik: 13 %
Statistiken finns till allmän beskådning här:
https://www.skolverket.se/skolutveckling/statistik/sok-statistik-om-forskola-skola-och-vuxenutbildning?
Skolor som sätter glädjebetyg, dvs högre slutbetyg än NP-betyg, får därför ett bra SALSA-värde. Särskilt gäller detta när betyget blir E istället för F. Den anmärkningsvärda siffran här är alltså inte SALSA-värdet, utan att vi har skolor som sätter högre betyg i över 50% i de erkänt viktiga ämnena svenska och matematik.
Genomsnitt kan vara ett bra mätvärde. Men vad säger medianen?