Nu pågår ett vansinnigt och onödigt järnvägsprojekt på Västra Stambanan. Trafikverket bygger två sidospår vid Lerums station. Ett högriskprojekt med kort livslängd!

Byggarbetsplatsen i Lerums centrum är farlig då det i marken finns gott om kvicklera. Man stör befintlig trafik på Sveriges mest trafikerade järnväg under ca tre år och bäddar för en framtida kraftigt utökad godstrafik med påföljande buller och vibrationer. Godstågen tenderar att bli längre och längre. Prislappen lär landa på 800 – 1000 miljoner kronor.
Samtidigt pågår arbetet med Nationell plan för infrastrukturen i Regeringskansliet. Vilka projekt som prioriteras, för perioden 2026 – 2037, vet vi första kvartalet 2026, då regeringen fastställer planen. Ytterligare två spår på Västra stambanan, sträckan Göteborg- Floda- Alingsås, har varit aktuell i mer än två decennier. Tidigare regeringar har prioriterat Götalandsbanan medan Västra Stambanan fått vänta.
Men nu är läget helt annorlunda, Götalandsbanan är borta, varför satsningar på Västra Stambanan är både realistiska och nödvändiga. Farledsfördjupningen till Göteborgs hamn och inte minst Nato-medlemskapet ger mer trafik och därmed krävs mer kapacitet på Västra Stambanan sträckan Göteborg – Floda – Alingsås. Denna del av banan går under den mindre smickrande benämningen ”Sveriges värsta flaskhals”. Nu kan den äntligen byggas bort!
Tankesmedjan/Järnvägsföreningen i Lerum har uppvaktat och uppmanat regeringen att starta planeringsprocessen för detta angelägna spårbygge i mer än två års tid. Projektet kan genomföras som en ”Grödingelösning”, d v s en egen korridor norr om Aspen som inte ger några konflikter med den befintliga trafiken på banan. Både Partille och Lerums kommun har i sina respektive översiktsplaner anvisat lokalisering för ”två spår i tunnel norr om Aspen”.
Vi vill också uppmana Lerums politiker att inte ”glömma bort” Aspedalens hållplats. Hållplatsen får ju en rejäl renässans när gods- och fjärrtrafiken trafikerar det nya tunnelspåret norr om Aspen.
Lerums kommun bör också, i samverkan med Trafikverket, se till att godstågen körs inom de stipulerade hastighetsgränserna. Godstågen, som tenderar att bli tyngre och längre, genererar mer och mer buller och vibrationer med ökade skredrisker som följd. Vi menar att gällande hastighetsgränser absolut inte får överskridas! I känsliga områden som genom Lerums centrum bör sänkt hastighet aktualiseras.
SVT-programmet ”Hur fan hamnade vi här” visar en förödande kritik om det allvarliga tillståndet i det svenska järnvägsnätet. Här finns en mycket stor underhållsskuld samtidigt som viktiga investeringar lyser med sin frånvaro.
I den Nationella planen som regeringen fastställer om ett år måste Västra stambanan (och Malmbanan) ha högsta prioritet. Vi menar att två nya spår, på sträckan Göteborg-Floda-Alingsås kan vara klara för trafik 2035. Detta är ingen omöjlighet. Den första järnvägsgeneralen, Nils Ericson, byggde hela Västra Stambanan Göteborg-Stockholm på 10 år, i mitten av 1800-talet.
Tankesmedjan/Järnvägsföreningen i Lerum
Björn Stahre och Lennart Wassenius
6 tåg i timmen kommer aldrig att hända, de har inte klarat 4 i timmen tidigare pga för få lokförare och trasiga vagnar/tåg. (oavsett hur många spår vi har eller kommer att ha)
Om allt fungerar räcker det väl med 4 tåg i timmen? (jag åker tåg varje dag och har inte haft några problem förrens nu)
läs själv
https://mellanarkiv-offentlig.vgregion.se/alfresco/s/archive/stream/public/v1/source/available/sofia/ikn11719-1165689478-120/native/M%C3%A5lbild%20T%C3%A5g%20delm%C3%A5l%202028%20inklusive%20storregional%20busstrafik.pdf
Ett nödvändigt projekt för framtiden – kritisk syn på Leruminsändaren
Björn Stahre och Lennart Wassenius lyfter viktiga frågor om sidospårsprojektet vid Lerums station, men det är tydligt att deras argumentation underskattar projektets långsiktiga värde för både Lerum och Västra Stambanan i stort. Låt oss nyansera bilden.
1. Kvicklera och säkerhet
Ja, kvicklera är en utmaning, men Trafikverket är väl medveten om riskerna och har avancerade metoder för att hantera dem. Tekniken för att bygga på utmanande markförhållanden har utvecklats enormt sedan tidigare infrastrukturprojekt. Att avbryta ett projekt enbart på grund av kvicklera är att underskatta ingenjörskonstens kapacitet och Sveriges behov av robust infrastruktur.
2. Trafikstörningar är en del av utveckling
Störningar under bygget är en oundviklig del av stora infrastrukturprojekt. Men att ständigt skjuta upp nödvändiga åtgärder på grund av kortsiktiga problem för befintlig trafik skapar en ond cirkel. Västra Stambanan är en flaskhals, och projekt som detta syftar till att avhjälpa just sådana problem.
3. Höga kostnader med högt värde
Kostnaderna kan låta höga, men investeringar i järnväg är långsiktiga och påverkar både klimatet och ekonomin positivt. Dessutom är detta projekt en mindre del av ett större sammanhang: att säkra kapaciteten för både godstrafik och persontrafik på Sveriges mest trafikerade sträcka. I en tid där hållbara transporter blir allt viktigare bör vi inte snåla på denna typ av framtidsinriktade investeringar.
4. Godstrafikens konsekvenser är hanterbara
Godstrafik är nödvändig för Sveriges ekonomi, inte minst med tanke på farledsfördjupningen i Göteborgs hamn och landets nya roll som Natomedlem. Ökat buller och vibrationer är legitima bekymmer, men dessa frågor kan hanteras med modern teknik och tydliga regler. Det är knappast ett argument för att stoppa projektet helt.
5. Tunnelspår som vision – men inte lösning nu
Författarna föreslår en dyr och tidskrävande ”Grödingelösning” med en tunnel norr om Aspen. Det är en intressant vision, men det skulle kräva flera år av planering, markköp och byggnation, vilket fördröjer nödvändiga förbättringar ytterligare. Sidospårsprojektet är en mer pragmatisk lösning för att hantera nuvarande kapacitetsproblem.
6. Historiska jämförelser saknar relevans
Att jämföra dagens projekt med Nils Ericsons 1800-tal är orimligt. Då fanns varken miljöregler, moderna säkerhetskrav eller hänsyn till lokalsamhällen. Dagens projekt tar längre tid, men det är en konsekvens av en mer ansvarsfull planerings- och byggprocess.
Att Västra Stambanan behöver förbättras är alla överens om, men att stoppa eller försena nödvändiga projekt som sidospåren i Lerum är inte lösningen. Det är bättre att arbeta konstruktivt med att minska risker och förbättra bullerskydd än att fördröja en redan trängande utveckling.
Låt oss tänka långsiktigt – inte bara för Lerum, utan för hela regionens och Sveriges framtid.
Egentligen borde man inte bry sig. Wassenius och Stahres don quijoteska trollande är snart helt passé ändå. Medan de blir stående på perrongen – I Aspedalen.
Men:
1. Varbergstunneln som delfinansieras av Varbergs kommun kostar 9 miljarder för 3 km, Follotunneln som byggts i Norge kostade 37 miljarder för 22 km. Så räkna med cirka 30 miljarder. Försök motivera de boende i Arvidsjaur att spendera flera tusen per invånare för att Wassenius och Stahre lurat Lerums kommun i ett par decennier.
2. Grödingebanan och Follobanan är byggda för intercity-trafik i hög fart. Godstågen samsas med pendeltåg på de gamla spåren! Man vill INTE ha ner farligt gods i en tunnel tillsammans med persontåg.
3. ”Grödingelösningen” som kanske skulle kunna fungera kommer att skära ännu ett snitt i kommunen norr om Floda-Stenkullen-Aspenäs. Gråbo och Olstorp kommer att ha en ”mur” av broar mellan Lerum-Floda. Centerpartisten Wassenius har dessutom inget emot att förstöra både naturreservat och jordbruksmark.
Tyvärr har Lerums kommun suttit i knät på ”Järnvägsförstörarföreningen”. Härryda har äntligen tramsat färdigt och då kommer Götalandsbanan att byggas. Västlänken är snart färdig, med alla de fördelar detta har. Vem vet, kanske Strömstad för fungerande tågtrafik före Lerum?
Ta tillfället i akt och planera för överdäckning i Lerum. Stäng av Göteborgsvägen så att bussar effektivt kan nå Lerums resecentrum.
Tack och lov har vi snart mötesspår mellan Aspen-Floda som kommer öka säkerheten. Vi får sex tåg i timmen till Floda och Lerum, direkttåg Skövde-Varberg genom Västlänken och fem minuter snabbare resor. Tråkigt att Aspedalen läggs ner, men det kan inte hjälpas – det är avsevärt bättre med snabba, täta och säkra förbindelser.
Det stämmer inte att inte V Stambanan prioriterades. Det var politiker i Lerum, bl.a Henrik Ripa som satte sig på tvären.
Tack Tobbe, äntligen några kloka ord i frågan.
Man blottar sin naivitet och okunskap på ett synnerligen pinsamt sätt om man tror och tycker att två nya spår norr om sjön Aspen är lösningen för ökad kapacitet på västra stambanan.
Två nya spår utmed befintlig sträckning, lägg ett ”lock” över järnväg och E20, då skapar man yta för centrum att expandera på, man får ett tyst samhälle och bygger ihop södra sidan med centrum.
Ibland måste man inse när tåget lämnat perongen…
Två spår norr om Aspen skulle bli Europas mest komplicerade tunnelprojekt, dubbelt så långt som det genom Hallandsåsen, Denna gång genom berg, lera och under sjöar. Spännande tanke, men inget resultat jag lär uppleva.
Bygg fler spår genom Lerum där det är just nu och så bygger vi över alltihopa, inklusive motorvägen så kommer vi alla att få ett nytt, tyst samhälle som inte är tvådelat.