För att det ska bli en utbyggnad av Västra stambanan måste politikerna enas.
Senast den 15 november ska kommunfullmäktige ha tagit det avgörande beslutet i järnvägsfrågan.
Ska den byggas ut eller inte?
Alexander Hellervik, trafikanalytiker på Trafikverket är en av dem som utvecklat den så kallade åtgärdsvalsstudie som också är ett underlag till den remiss som ska besvaras i november.
Trafikverket vill ha ett tydligt och från politikerna enigt svar på vilken sträcka som de nya spåren ska dras.
Det finns fyra alternativ:
1)Göteborg – Floda
2)Floda – Alingsås
3)Göteborg – Alingsås
4)Ingen utbyggnad mellan Göteborg – Alingsås
Vad händer om de inte är överens?
-Det får vi se då. Men om det inte finns någon enighet omkring detta så är det osannolikt att Trafikverket går vidare, säger Alexander Hellervik.
Vid den hearing som Järnvägsföreningen arrangerade i Lerum den 20 augusti pratade politikerna mycket om var de nya spåren ska gå, genom en tunnel eller bredvid de befintliga spåren. Ska politikerna också ta ställning till tunnel eller inte?
-Nej, vi har i detta skedet inte gjort en teknisk utredning.
Varför gör ni förslag på utformning av lösningar som politikerna inte ska svara på i detta skedet?
-För att visa på vad det finns för framtida möjligheter och vilka olika alternativ det finns. Åtgärdsvalsstudien är inget beslutsunderlag för att ta ställning till om det ska byggas tunnel eller inte.
När remissvaren kommit in tar Trafikverket ställning till om de ska gå vidare och i så fall hur de olika alternativen ska se ut. Då måste man också bestämma hur utbyggnaden ska finansieras.
– Det mest troliga är att det går upp på nationellnivå för infrastruktur, men det beslutet tas först 2018. För att Trafikverket ska gå vidare med utredningen måste finansieringen vara klar, säger Alexander Hellervik och tillägger:
-Men om någon annan än staten går in och betalar, till exempel kommuner, kan det påskynda förloppet. Det har hänt att kommuner är medfinansiärer, tar en del av kostnaden, men ytterst ovanligt att en kommun tar på sig hela kostnaden.
TEXT: JOSEFINE MYRHILL