Tips från företagare
Lerums Nyheter har blivit kontaktad av företagare som blivit uppringda av annonssäljare som säljer annonsplatser som skall publiceras i kommunens kommunikationspaket.
”Han var väldigt påstridig”, säger företagaren. ”Genom att köpa en hutlöst dyr annons skulle jag nå ut genom kommunens nätverk och indirekt rekommenderas av kommunen, sa säljaren. Det kändes som om jag var tvungen att köpa för att ha en god relation till kommunen”.
Flera kunder vittnar om att de blivit kontaktade upprepade gånger och att säljaren inte accepterar ett nej utan ifrågasätter varför man inte vill: 1. Bli en rekommenderad aktör i kommunen. 2. Vara en del av kommunens nätverk.
Lerums Nyheter har tagit del av avtalet som ingåtts mellan kommunens näringslivsenhet och företaget JS Sverige.
Avtalet innebär att företaget utan kostnad för kommunen producerar:
”En professionell film med presentation av organisationen”.
”En video för sociala medier med 3-5 utvalda viktiga fokusområden”
”En interaktiv broschyr med navigering i organisationens färger”.
”500 högkvalitativa broschyrer tryckta på 170 g papper”.


Kommunen annonssäljare
I ett utskick till företagarna i Lerum erbjuder kommunen företagarna ”att synas tillsammans med oss”. Dvs genom att köpa annonser av JS Sverige erbjuds företagarna att synas i kommunens kommunikationspaket.
Företagarnas betalning finansierar hela kommunikationspaketet.
Vad kostar det?
Priserna är höga. En halvsidesannons ligger på 46 800 kr. Det kan jämföras med en halvsida i Lokalpressen som kostar 13 100 kr. Lokalpressen når 20 000 hushåll och har 40 000 läsare på webben. Många företag, särskilt de som har viktiga relationer/avtal med kommunen kan komma att få svårt att säga nej.
Intäkterna går till JS Sverige
Intäkterna från annonsförsäljningen går till 100% till JS Sverige. Det kommunen får i utbyte för sitt annonssäljande är kommunikationspaketet som beskrivits ovan.
Enligt JS Sverige är det kommunen som avgör vilka som blir inbjudna att medverka. JS Sverige säger bland annat i sina säljargument att deltagande innebär att kommunen indirekt rekommenderar de företag som medverkar i kommunikationspaketet.
Få annonser innebär inget kommunikationspaket
Av avtalet framgår att om JS Sverige bedömer att inte tillräckligt många annonser bokats så blir det inget kommunikationspaket.
”Om JS bedömer att inte tillräckligt många annonser bokats för att finansiera projektet, kan ni dra er ur projektet utan kostnad eller självklart välja att själva finansiera resterande del.”
Det framgår inte av avtalet vad som är tillräckligt många annonser, dvs priset för kommunikationspaketet.
Lerums Nyheter frågade kommunen vad paketet faktiskt kostar (dvs vad företagarna får betala) och fick följande svar:
”Det får du nog fråga JS Sverige om. Dealen är enkel. JS Sverige producerar ett kommunikationspaket åt kommunen genom att finansiera det med annonser från näringsidkare. Får de inte ihop tillräckligt många annonser kan inte paketet finansieras och därför inte produceras. Då blir det inget paket – och ingen kostnad för Lerums kommun”.
Marks kommun har sagt upp avtalet med JS Sverige
Kommunikationspaketet har på vissa håll väckt kritik. Så här skriver Markbladet (Marks kommun):
”Kultur- och fritidsförvaltningen har tagit fram ett kommunikationspaket med syfte att attrahera fler företag och invånare till Mark och visa Markborna vad som finns på plats i dag. En satsning som kritiseras av lokala företag som vittnar om aggressiva försäljningsmetoder varför kommunen nu avbrutit annonsförsäljningen.”
Kritik
Det finns kritik från fler håll mot JS Sverige. Främst gällande aggressiva säljmetoder och vad vissa uppfattar som ”fulsälj”
Flera kundrecensioner på webbplatser som Reco.se beskriver att företaget ringer upprepade gånger och intensivt försöker sälja sina tjänster, även efter att kunden sagt nej. Det finns även kritik från tidigare anställda som beskriver en arbetsplatskultur som belönar ”tuff attityd” och ”fulsälj”.
Flera kunder vittnar om att de blivit kontaktade upprepade gånger från olika nummer och att företaget inte accepterar ett nej. Säljarna beskrivs som ”jobbiga” och att de försöker skapa dåligt samvete hos mottagaren för att få dem att betala.
Kritiken inkluderar att företagets affärsidé, som går ut på att få leverantörer att betala för interaktiva broschyrer, upplevs som tveksam. Källa: Google AI.
Text: Lennart Lauenstein






