Den 15 augusti genomfördes det första så kallade Rådslaget i
Göteborgsregionen (GR) på över 10 år. Tillsammans träffades företrädare från GR:s 13 medlemskommuner för att staka ut framtiden. Vi diskuterade frågor om klimatomställningen och klimatanpassningen, kollektivtrafiken och den fysiska planeringen.
Min ambition är alltid att stå på invånarna från Lerums kommuns sida, särskilt i diskussioner med andra kommunföreträdare. Det var därför en självklarhet att lyfta frågor som jag vet att många från vår kommun tycker är viktiga, till exempel Västtrafiks zonindelning.
Det är för mig obegripligt att en arbetsmarknadsregion ska delas upp i olika zonindelningar när man försöker resa hållbart. Att vissa ska betala mer än andra för att kunna resa hållbart till och från skolan eller arbetet för att man råkar bo i en annan zon. Det hela blir dessutom ännu märkligare när man inser att även om ens arbete eller skola ligger inom samma zon som man bor i så tvingar man på grund av Västtrafiks rutter passera flera zoner. Om du arbetar i Härryda men bor i Lerum behöver du passera zon A trots att såväl Lerum som Härryda tillhör zon B. Det blir med andra ord, hur man än vänder och vrider på det, dyrare att välja det hållbara alternativet om du råkar bo i zon B. Det här behöver göras om.
I Region Uppsala införde man 22 januari i år en ny biljett- och prismodell. Zonerna togs bort och man kan nu resa inom hela UL:s trafikområde på en och samma biljett. Det går med andra ord att göra det smidigare och mer attraktivt att välja kollektivtrafiken.
Motståndarna till förslaget brukar ofta fråga sig vem som ska finansiera justeringen. Det är en legitim fråga och det finns flera svar.
För det första är det rimligt att tänka sig att en gemensam taxa leder till att fler väljer kollektivtrafiken. När fler väljer kollektivtrafiken är det också fler som betalar för sig vilket i sin tur bidrar till ekonomin. Det är därför också viktigt att vi kommer till bukt med det utbredda tjuvåkandet genom till exempel fler hållplatskontroller och civila biljettkontroller.
För det andra så går det att arbete mera med anropsstyrd trafik. Att busslinjer som få reser med istället anropas så att bussen inte åker utan resenärer. Många busslinjer har redan det här systemet. På så sätt åker ingen buss ”i onödan” utan intäkter.
För det tredje så kan Västra Götalandsregionen (VGR) göra omfördelningen inom sin egen budget. VGR lägger till exempel mer pengar på kultur än vad Region Stockholm, Skåne och Uppsala gör tillsammans. Lite mindre pengar på kultur och lite mer pengar på hållbart resande hade vart en lösning.
Har du fler förslag? Hör gärna av dig! Tillsammans kan vi arbeta för en bättre kollektivtrafik!
Viktor Lundblad (M)
Kommunstyrelsens ordförande