
Vid genomgång av materialet är förvåningen stor över att inte en enda miljard läggs på Västra stambanan, Göteborg-Floda-Alingsås. Varför vill inte TRV bygga bort den kanske värsta flaskhalsen i Sverige?
Epitetet ”värsta flaskhalsen” fick sträckan för mer än 20 år sedan och redan 2002 argumenterade dåvarande Banverket, tillsammans med Västra Götalandsregionen och Västtrafik, för en 4-spårslösning på sträckan Göteborg-Floda. Det fanns hos Banverket en uppriktig vilja att lösa den allvarliga situationen, men när Banverket ombildades och stafettpinnen 2010 gick över till Trafikverket blev det tvärstopp. Detta illustreras mycket väl i följande exempel:
I långtidsplanen 2018-29 fick TRV, under rubriken ’Bristanalys’, ett särskilt uppdrag från Regeringen att ”förbereda” så att 4-spårsprojektet skulle kunna ta plats i nästkommande plan, dvs 2022-33. Men TRV förhalade och när svaret till slut presenterades 2021, var det för sent och dessutom undermåligt – mycket viktiga aspekter saknades:
– Att separera fjärrtåg och godståg från övrig trafik genom en helt ny bana på sträckan Partille-Floda sparar tid och pengar.
– Både Partille och Lerum har reserverat mark i sina översiktsplaner för en Grödingelösning och projektet är väl förankrat i kommunerna.
– Infrastrukturminister Andreas Carlgren säger så här (DN 251018): ”Senaste tidens händelser understryker behovet att rusta infrastruktur och även att det finns omledningsmöjligheter”.
– Att leda om den tunga trafiken från den förrädiska kvickleran är en billig försäkringspremie
– Den samhällsekonomiska nyttan är positiv. På sträckan Olskroken-Floda är nettonuvärdeskvoten omkring +1,1.
– Medfinansiering är möjlig. Resenärs- och godskollektivet betalar en mindre summa för att passera tunneln norr om sjön Aspen.
– Göteborgs hamn och farledsfördjupningen ställer mycket höga krav på kapacitet nu och framgent, liksom Sveriges anslutning till NATO.
Var och en av dessa strategiska punkter är tillräckliga för att TRV borde prioritera projektet Göteborg-Floda-Alingsås. Men projektet finns inte med i planförslaget. Varför? Och varför sprider TRV felaktiga uppgifter om den samhällsekonomiska nyttan? Har TRV en dold agenda?
Sätt spaden i jorden och borren i berget, för ytterligare ett dubbelspår på sträckan Olskroken – Partille/Mellby – Floda/Håvared. Omfattande utredningsarbete är redan gjort och denna etapp kan startas i närtid och vara färdigbyggd 2035-37.
Björn Stahre Lennart Wassenius
ordförande vice ordförande
Tankesmedjan/Järnvägsföreningen i Lerum





