////////

Politiker agerar för snabb utbyggnad av järnvägen

Det måste till fler järnvägsspår. Det har gått trögt i flera år. Men nu är det dags att agera. Nu är det bråttom. Alla partierna är överens om att det här arbetet går alldeles för långsamt.
På den politiska hearingen i Lerum i onsdags kväll var salen fylld. Det var invånare och folk ifrån Järnvägsföreningen som ville veta om nya tågspår ska byggas och vart de ska dras. Redo att svara var varsin representant från åtta olika politiska partier.

Många intresserade samlades för att höra på hearingen.
Många intresserade samlades för att höra på hearingen.

Eftersom det snart är val fick de åtta politikerna börja med att svara på om de har några vallöften om utbyggnaden av järnvägen.
vänstern
Vänsterpartiet, Magnus Pettersson
Det måste till fler järnvägsspår, det här ärendet måste prioriteras.
Vi vill utveckla Västra Stambanan och tycker det är viktigt att vi samarbetar med trafikverket för att få till den bästa lösningen.
 
 
miljopartiet
Miljöpartiet, Rutger Fridholm
Vi kan inte lova någonting, men vi vill ha fyra spår från Gbg-Alingsås.
Vi vill inte att bara halva vägen ska byggas ut.
Exakt vart spåren ska byggas vet vi dock inte.
Socialdemo
Socialdemokraterna, Jesper Liljedahl
Vi är för en utbyggnad. Vi vill däremot inte att spåren dras vid Aspen – Kåhög som är särskilt känslig från landskapssynpunkt.
 
 
 
SD

Sverige Demokraterna, Aron Emilsson
Vi är för en utbyggnad av Västra Stambanan.
Men partiet vill inte se fyra nya spår genom samhällena i Lerums kommun.
De är beredda att samarbeta över partigränserna för att den här frågan ska få en snabb lösning.
 
 
KD

Kristdemokraterna, Christian Eberstein
Det är viktigt att den här utbyggnaden blir av.
Vi vill driva frågan och komma i mål. Det är inte bra för kommunen att ingenting händer. Tågtrafiken är väsentlig för en levande kommun.
 
 
centern

Centern, Lennart Wassenius.
Vi vill dra nya spår norr om Aspen. Förbigångsspåren som redan har börjat byggas vid Stenkullen är felplacerade. Hade de dragits i Ubbared hade de kunnat vara en del av den stora utbyggnaden senare.
Vi vill ha en tunnel norr om Aspen och vi vill samla ihop partierna och komma överens. Helst få med Partille kommun också.
 
folkpartiet

Helena Gellerman, Folkpartiet
De nya spåren får inte dras igenom samhällena. Vi måste få bort bullret från bostadsområden och vi kan inte förstöra våra fina naturområden. Några stationer längs sträckan Gbg-Alingsås ska heller inte dras in.
 
 
moderat

Moderaten Henrik Ripa
Vårt vallöfte är att arbeta fram två nya spår i en tunnel norr om Aspen.
Vi vill inte lägga ner några stationer. Det är bråttom med en lösning och vi vill vara en aktiv part i samarbetet med trafikverket för att lösa det här.
 
Här sitter alla politikerna uppradade på podiet.
Här sitter alla politikerna uppradade på podiet.

DET RÖR SIG ÅT RÄTT HÅLL
Vid valet 2010 hölls också ett politiskt möte om järnvägsfrågan med Lerums kommuninvånare. Det präglades av motsättningar och många olika förslag.
Nu är det annat ljud i salen. Mötet går lugnt till, ingen upprördhet. Snarare glädje över att politikerna börjar prata om att de måste samarbeta över gränserna. Hjälpas åt för att komma fram till ett förslag som kan fungera. Det rör sig åt rätt håll tycker någon ur publiken.
De är inte ännu helt överens om vart spåren ska dras och hur de ska dras. Några vill bara dra norr om Aspen och några vill göra en spårlösning hela vägen från Göteborg. Spår eller tunnel, det är också en fråga som disskuteras men de flesta vill ha en tunnel. Anledningen till att tunneln förespråkas är för att få bort bullret från centrumen i samhällena.
-Vi vill inte bo i en bullerburk, säger Kristdemokraten Christian Eberstein.
3 MILJARDER KRONOR SOM KAN SPARAS IN
En annan anledning att bygga ut hela vägen till Alingsås är kostnaden. Henrik Ripa (M) tror att hela vägen någon gång ändå måste utökas mellan Gbg-Alingsås och då blir kostnaden större.
– Om vi bygger i två omgångar kommer kostnaden istället för 18 miljarder kronor bli hela 21 miljarder kronor. Det är trots allt 3 miljarder kronor vi pratar om här, säger Henrik Ripa.
DET MÅSTE TIDIGARELÄGGAS
Det är viktigt att få den här frågan att bli en riksfråga. Det här handlar om hela Sverige. Gods som kommer in till Göteborgs hamn och som måste komma vidare upp till Sverige.
-Löser vi inte utbyggnaden så blir det en kostnadsfråga för hela Sverige, utbrister Helen Gellerman, Folkpartiet.
Flera partier är överens om att de måste lyckas få upp frågan till riksdagen.  Målet att ha allt klart till 2040 tycker alla är alldeles för länge.
Det här måste lösas nu. Snabbt. Alla är överens om att det här går alldeles för långsamt.
TEXT: JOSEFINE MYRHILL
 
 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Standard miniatyr
Tidigare Historien

Tillväxten som försvann - Jörnmark föreläser på Garveriet 

Helene Bergman, journalist
Nästa Berättelse

"Voffer gör de på dette viset...?"

Senaste artiklarna