UF-företagare ger ut kokbok som är “rätt i tiden”

Louis Bolognese

Vad har Lotta Schelin, Mikkey Dee och Viveca Lärn gemensamt? Jo, de är alla med i en sprillans ny kokbok framtagen av UF-företagare på Kitas gymnasium.
– Vi säljer tills lagret är slut, säger Lerumsbon Sarah Pettersson, från UF-företaget.

Sarah Pettersson

Fyra elever i årskurs tre på Kitas gymnasium i Göteborg har startat ett UF-företag med affärsidén att ge ut en kokbok med Göteborgstema.
Affärsplanen är en unik kokbok i samarbete med Gö- teborgs 400-årsjubileum. Tillsammans med stadens profiler och en innovativ affärsmodell når vi ut till våra hemkära göteborgare. De satte sig ner när gymnasiekursen startade i höstas och spånade på idéer.
– Vi försökte tänka ut något samtida, typ vad händer nu? Och kom på att 400-årsjubileumet för Göteborg äger rum i år, säger Sarah Pettersson.
UF-företaget har fick namnet Gotteborg som är en lek med stadens namn och kokbokens innehåll. De kontaktade därefter en rad olika Göteborgsprofíler och frågade om de ville medverka med favoritrecept och en tillhörande text om vad staden betyder för dem. Många nappade på idén direkt.
–Det är olika profiler från sporten, kultur och nöje, tv, med mera, mottagandet var väldigt positivt, och det var ju kul såklart, fortsätter Sarah.

I DEN NU färdiga kokboken, som fått namnet “Med smak av Göteborg” medverkar nu bland andra före detta Motörheadtrummisen Mickey Dee med “riktigt rejäla burgare”, enligt Sarah Pettersson. En annan är den gamla Blåvitt-strikern Torbjörn Nilsson som delar med sig av ett recept på vegetarisk piccata, en slags italiensk ostpanerad schnitzel, i det här fallet gjord på rotselleri i stället för kalvkött. De fyra eleverna, som förutom Sarah Pettersson är Linn Johansson och Sophia Kellström, också de från Lerum och Simon Almgren från Torslanda i Göteborg.

Hur har ni gjort boken?
– Vi har lagat samtliga av re- cepten och provsmakat dem, och då samtidigt tagit fotografierna som är med i boken. Texterna arbetades fram genom intervjuer med de som med- verkar där vi nu tecknar deras livshistorier och deras favoritrecept, säger Sarah. Tryck och distribution av boken har eleverna gjort på egen hand, de har själva för- handlat direkt med tryckeriet. Finansieringen av kokboken har delvis kommit från riskkapital, med privata investeringar om max 300 kronor per tillskott. Taket för den delen av finansieringen är 15 000 kronor och Gotteborg valde att nöja sig med 10 000 då detta kompletterades med hjälp av en stor order från ICA Munke- bäck. Det räckte för att betala fakturan till tryckeriet och UF-företaget hade då redan gått med vinst. Nu har UF-företagarna också har blivit en av Göteborg & Co’s officiella jubileumsaktörer och därmed är ingår kokboken i också officiella jubileumsvara.

Hur kan man få tag på boken?
– Man kan komma till Bagges torg i helgen, då finns den till försäljning direkt från mig mellan. Vi kommer också att stå inne i Göteborg de kommande veckorna, inte bestämt var än, vi fick ju boken från tryckeriet för bara en och halv vecka sedan. Annars finns den på Ica Munkebäck som sagt och på Akademibokhandeln i Kungälv och Olskroken i Göteborg, säger Sarah.
Hon jobbar extra på Systrar- na Fasths café, där kokboken också finns till försäljning. I april ska de fyra eleverna avveckla UF-företaget, som bruk- ligt är, det ingår i upplägget på kursen, men fram till dess får kokboken säljas så mycket som möjligt.
– Bara på de här senaste knappa två veckorna har vi sålt över 250 exemplar, det visar ju att det finns ett intresse hos kunderna, och det känns väldigt roligt såklart.

ARON MIKAEL SIK
aron@lokalpressen.e

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Tidigare Historien

Bagges torg för matälskare

Nästa Berättelse

Ännu en pedagog i Lerum nominerad i tävlingen Årets UF-lärare

Senaste artiklarna

Bokrean har startat

Förbeställda bokkassar i stället för trängsel i bokhandeln.  Bokrean brukar vara störst