/

Märkliga turer runt Aspen camping

Bakgrund
I mars 2024 tecknade kommunen avtal om utarrendering av Aspen Camping. Arrendator är Nordiska Villavagnar AB, senare namnändrat till Ställplatsbolaget i Sverige AB.

Samhällsbyggnadsnämnden behandlade vid sitt sammanträde den 20 december 2024 ett förslag om att förvaltningen skulle få i uppdrag att påbörja en process som möjliggör uppförande av ett enklare plank och stängsel inom delar av campingområdet och att kommunen skall stå för kostnaderna. Nämnden sa ja till förslaget trots att avtalet tydligt säger att campingen utarrenderas i det skick det befinns på tillträdesdagen. I avtalet står tydligt står att arrendatorn har rätt att inhägna arrendestället på sätt som godkänns av fastighetsägaren. Inte att fastighetsägaren skall bekosta plank och stängsel.

Förslag om tilläggsavtal
Nu presenterar förvaltningen ett förslag till tilläggsavtal som skall tydliggöra att campingen skall stå för drift och underhåll av planket.  Något beslut om att uppföra och bekosta planket finns inte. Bara ett beslut som säger att förvaltningen skall påbörja en process som möjliggör uppförande av ett enklare plank och stängsel inom campingområdet. Någon kostnadsberäkning har heller inte presenterats.

Ännu ingen arrendeavgift betald
Enligt avtalet skall arrende betalas från och med den 1 april 2024. Trots det har kommunen ännu inte fakturerat bolaget. Det innebär att kommunen efterskänkt 110 000 kronor, alternativt lämnat en räntefri kredit på samma summa till en näringsidkare i en konkurrensutsatt verksamhet. Näringsidkaren har dessutom sluppit undan moms med 27 500 kronor. Enligt sektor samhällsbyggnad väntar de med att skicka faktura i avvaktan på att bygglov beviljas. Något som inte finns stöd för i arrendeavtalet.

Utdrag ur arrendeavtalet
3.1 Arrendetid
Arrendetiden gäller från 24-04-01 till och med 2049-12-31.

Punkt 4.1 Arrendeavgift
Arrendeavgiften utgör 110 000 kronor per år.
Arrendeavgiften samt lagstadgad mervärdesskatt skall betalas årsvis i förskott mot av fastighetsägaren utsänd faktura.

Punkt 5.3 Inhägnad
Arrendatorn har rätt att inhägna arrendestället på sätt som godkänns av fastighetsägaren. Godkännande skall vara skriftligt.

Lerums Nyheter ställde följande frågor till kommunen:
Vem skall bekosta uppförandet av bullerplank?
Om det är kommunen – vem har beslutat och vad är beräknad kostnad?

Svar från sektorschef Emma Kjernald:
Kommunen har för avsikt att investera i uppförandet av ett bullerplank på sin fastighet Almekärr 3:40, i enlighet med beslut i Samhällsbyggnadsnämnden. Utifrån det tagna beslutet har kommunen ansökt om bygglov för densamma. Investeringen möjliggör för nuvarande och framtida utveckling av området som ägs av kommunen. Underhållsplan avtalas om separat med den för varje tidpunkt aktuell arrendator. Kostnaden för investeringen beräknas till avskrivningskostnaden. Exakt summa kan inte ges i nuläget.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Tidigare Historien

Aspen strand – Länsstyrelsen upphäver detaljplanen

Nästa Berättelse

Veckans AI (v 12): Hur många hästar finns det i Lerum jämfört med andra kommuner i regionen?

Senaste artiklarna

Dyrare vatten

Samhällsbyggnadsnämnden föreslår kommunfullmäktige att VA-taxan höjs med 15% från 2026. Brukningsavgiften För