HERRGÅRDSBACKEN FLODA Samrådstiden för Herrgårdsbacken gick ut den sista september. Fortfarande är det främst höjden på husen och trafiklösningen som folk protesterar mot.
Nu ska kommunen göra ett granskningsutlåtande – en sammanställning av de skriftliga synpunkterna och en redovisning av kommunens förslag med anledning av dessa.
När granskningsutlåtandet är klart lägger kommunen ut det på sin hemsida. Detaljplanen kommer därefter att behandlas politiskt för beslut om antagande. Ett förslag till antagande förväntas till kommunstyrelsen i januari 2016 och därefter för beslut till kommunfullmäktige.
Namninsamling
De skriftliga yttrandena kommer dels från instanser som Trafikverket, Länsstyrelsen, Miljöenheten och Räddningstjänsten. Naturskyddsföreningen och bostadsrättsföreningarna samt berörda privatpersoner har också fått ge sina synpunkter på förslaget.
Bland yttrandena finns en namninsamling med 213 underskrifter som protesterar mot alla hus högre än 5 våningar.
En person har skrivit till kommunen för att tala om att hen är helt nöjd med förslaget.
Höjd och trafik
Sammantaget är det fortfarande höjden på husen och trafiklösningarna som de flesta yttrar sig emot.
Trafikverket påpekar att bullernivån högst upp i det nordligaste huset nu inte går att utläsa och yrkar därför på att bullerutredningen revideras med korrekta byggnadshöjder. Skulle bullernivån annars visa sig för hög i framtiden kommer Trafikverket låta Lerums kommun stå för bullerskyddsåtgärder, skriver de.
Även Lantmäteriet har frågor avseende vägar och trafik.
Föreslår lösning
Skallsjö Hembygdsförening har till sitt yttrande lagt handlingar som ska visa hur förslaget skulle kunna omarbetas för att tillfredsställa fler.
Bland annat vill de att det nordligaste huset ska bli lägre för att inte skymma sikten till Säteriet från de punkter där man idag kan se Flodas landmärke i sin helhet – om det inte vore för vildvuxen vegetation.
Bygg parkering under jord
För att kunna sänka hushöjden utan att göra avkall på antalet bostäder föreslår hembygdsföreningen att parkeringsplatserna i markplan grävs ner under mark, och att markplan blir bostäder i alla tre husen.
– Men det är dyrare att gräva ned garagen, därför föreslår vi att hälften av bilplatserna för de boende ska förläggas till gatan i kvarteret så det blir lite mindre kostsamt, säger Lars-Erik Karlsson, ordförande i hembygdsföreningen.
I ett av markplanen fanns en möjlig ”lokal” inritad, den tycker Skallsjö hembygdsförening skulle kunna ligga som en egen byggnad intill bostadshusen.
– Vi tycker att vårt förslag ligger inom det rimligas gräns och tänker kämpa för det, säger Lars-Erik Karlsson.
TEXT: GITTAN ÖHMAN
gittan.ohman@flodanyheter.se
Taggar: