
Trafikverket har lämnat in en ansökan om rivningslov till kommunen för att få riva det blå huset på Brobacken. Ansökan att få riva huset är svår att förstå efter att ha läst Trafikverkets egen kulturanalys från 2019.
Nedan utdrag ur analysen:
I analysen fördjupas beskrivningarna av de kulturhistoriska värdena som kan komma att påverkas av den planerade utbyggnaden av järnvägen. Syftet med analysen är att ge ett underlag för projekteringen så att en negativ påverkan på kulturmiljövärdena i möjligaste mån kan undvikas och möjligheterna till att förstärka kulturmiljövärdena utreds och beaktas.
Brobackenområdet med åtta trähus
Där befintliga Brobacken ligger var under tidigt 1800-tal torpbebyggelse. Bebyggelsen samlades kring en stationsnära gata. I Lerum skedde detta utmed Göteborgsvägen, sedermera kallad Brobacken.
Miljön har i sin helhet ett stort kulturhistoriskt värde genom vad den berättar om Lerums tidiga period som stationssamhälle.
I anslutning till stationsbyggnaden ligger Brobackenområdet. Detta utgörs av ett parti av den gamla Göteborgsvägen mellan centrumanläggningen och Wamme bro. Detta parti har bebyggelse som tydligt härrör från Lerums tid som stationssamhälle. Helheten skapar här en småstadskänsla.
Motiveringen för det höga kulturhistoriska värdet: Trots att bebyggelsen vid Brobacken är starkt förändrad från sin ursprungliga utformning är byggnadernas ursprungliga karaktärer fortfarande avläsbara i arkitekturen. I sin helhet har miljön bibehållit sin utformning från 1800-talets senare hälft. Byggnaderna är viktiga för förståelsen för Lerums utveckling. De originaldelar med mera som fortfarande finns kvar och påvisar bebyggelsens historiska kontinuitet bör vårdas med stor omsorg. Detta område har ett stort kulturhistoriskt värde och betydelse för Lerums samhälles framväxt. (Älvsborgs länsmuseum 1999)
– Bostads- och butikslokal, Dergården 1:10, Brobacken 11. Uppförd vid sekelskiftet 1900 som bostad. Började användas till affärsverksamhet på 1930- talet. En av de bäst bevarade byggnaderna från Lerums äldre delar.
– Torpet Brobacken, Dergården 1:57, Brobacken 13. Torpbyggnad från 1800- talets andra hälft. Tillhör centrala Lerums bäst bevarade äldre byggnader.
– Villa Åbo/Haegerströms villa, Dergården 1:59, Brobacken 15. Uppförd 1903 som handelsbod och bostadshus. Har bland annat inrymt Lerums första bank. Ingår i en bebyggelsemiljö med Lerums centrums äldsta bevarade byggnader.
– F.d. pensionatet Lilla Brobacken, Dergården 1:50, Brobacken 17. Användes i slutet av 1800-talet som pensionat. Ingår i en bebyggelsemiljö med Lerums centrums äldsta bevarade byggnader.
– Torpet Lilla Brobacken, Dergården 1:71, Brobacken 19. Byggnaden uppfördes på 1860-talet som torp. På 1870-talet användes byggnaden som lanthandel och
Känslighet
Samtliga byggnader har genomgått större förändringar, till exempel tilläggsisolering, byte av fönster, panel m.m., vilket sänker det kulturhistoriska värdet för de enskilda byggnaderna. Detta innebär dock inte att områdets höga kulturhistoriska värde som helhet minskar. Bebyggelsemiljön är i sin helhet starkt förknippad med det gamla Lerum och utgör en länk till stationssamhället och det ännu äldre bycentrumet. Viktigt för området är att det visuella och det tidsmässiga sambandet med stationsbyggnaden inte bryts.
Stationsområdet och Brobackenområdet har ett starkt historiskt sammanhang, bland annat då det senare inte hade byggts utan det förra. Sammanhanget påvisar väl det kulturhistoriska sammanhanget och utgör en viktig årsring i Lerums historia.
Brobacken används idag för en strid ström av gående och cyklister som tar sig mellan stationsområdet och skolor och arbetsplatser norr om Wamme bro över Säveån. Vid samtal med personer på platsen framkom att stråket är uppskattat för sin småstadskaraktär och utgör en ”mysig” promenadväg till och från skolan.