Verksamhetsmark – Länsstyrelsen yttrande

Sammanfattning av Länsstyrelsens 18-sidiga yttrande.

Samlad bedömning
Länsstyrelsen välkomnar att kommunen tagit fram ett förslag till ändring av översiktsplan med fokus på verksamhetsmark.
En avvägning måste göras mellan å ena sidan intresset av att bevara mark- och vattenområden för framtiden och å den andra sidan värdet av att ta dem i anspråk för verksamhetsmark. Länsstyrelsen förordar att en lokaliseringsutredning enligt 3 kap. 4 § Miljöbalken tas fram innan granskning av planförslaget, så att lokaliseringsutredningar inte hänskjuts till efterföljande planering.

Område 1
Kuperad skogsmark, nordväst om Stenkullen.
Marken är till stor del kommunägd. Länsstyrelsen bedömer att inom område 1 behöver kommunen förhålla sig till riksintresse för totalförsvarets anläggningar (civila delen).  Inom den geografiska riksintressepreciseringen för luftledningar anger värdebeskrivningen för riksintresset att risk för påtaglig skada kan uppstå för åtgärder som försvårar tillkomsten eller utnyttjande av anläggningar för transmissionsnätet. Området behöver också förhålla sig till de natur- och kulturmiljövärden som områdena har och det rörliga friluftslivet.

Planförslaget föreslår exploatering inom område 1. Kommunen bedömer att exploatering inom det utpekade området riskerar att innebära stora negativa konsekvenser för kulturmiljö och fornlämningar. Länsstyrelsen instämmer i denna bedömning.

Omfattningen av område 1 liksom de ingrepp en verksamhetsutveckling orsakar riskerar medföra stora ingrepp i landskapet och påverka den gröna infrastrukturen som redan är konstaterat svag i det här området.

Område 2
Jordbruksmark norr om Stenkullen. Marken är till stor del kommunägd.
För område 2 nämns förekomst av ”aktsamhetsområde för skred” vilket är en viktig geoteknisk förutsättning för planering av området. Kommunen bedömer att exploatering inom de utpekade områdena riskerar att innebära stora negativa konsekvenser för kulturmiljö och fornlämningar. Länsstyrelsen instämmer i denna bedömning.
Omfattningen av område 2 liksom de ingrepp en verksamhetsutveckling orsakar riskerar medföra stora ingrepp i landskapet och påverka den gröna infrastrukturen som redan är konstaterat svag i det här området.

Område 3
Området ligger i anslutning till befintligt verksamhetsområde i Stenkullen. Kuperad skogsmark och bitvis jordbruksmark. Spridd bostadsbebyggelse.

Planförslaget föreslår exploatering inom område 3 som är kommunalt bevarandeområde. Kommunen bedömer att exploatering inom de utpekade områdena riskerar att innebära stora negativa konsekvenser för kulturmiljö och fornlämningar. Länsstyrelsen instämmer i denna bedömning. Område 3 utgörs helt av skogsmark och jordbruksmark med en del inslag av våtmarker och vattenområden.
Ett genomförande av planen skulle ge stora konsekvenser för natur- och artvärden i och i anslutning till de utpekade områdena samt för den gröna infrastrukturen inom kommunen.
I område 3 finns indikationer på höga habitatvärden för tjäder och troligtvis då även för annan skogslevande fågel. I beskrivningen anges även att kärnområde för större vattensalamander finns i nordvästra delen.
Länsstyrelsen anser att de skogliga delarna öst och norr om de två parallella kraftled-ningsgatorna och området kring Trulsedamm kan behöva utgå, vilket påverkar område 3.
Omfattningen av område 3 liksom de ingrepp en verksamhetsutveckling orsakar riskerar medföra stora ingrepp i landskapet och påverka den gröna infrastrukturen som redan är konstaterat svag i det här området.

Område 4
Skallsjö. Området ligger i anslutning till mindre verksamhetsområde och nära kollektivtrafik med relativt täta avgångar.
Inom område 4 behöver kommunen minska risken för skada på det angränsande riksintresset för naturvård Säveån, Nääs, Öjared och Aspen genom att förhålla sig till riksintressets värden men också att påverkan på Säveån beaktas och undviks. Naturvärdena bör utredas innan lämpligheten att exploatera skogsområdet kan bedömas.
I område 4 rinner en bäck i öster med avrinning i Säveån som är naturreservat, Natura 2000-område och riksintresse för naturvård. Vid fortsatt utredning är det viktigt att påverkan på Säveån beaktas och undviks. Förekomst och värden för skyddade arter i och kring bäcken kan också behöva utredas. I område 4 kan lövskog med naturvärden finnas i delen som inte redan avverkats. Naturvärdena bör utredas innan lämpligheten att exploatera skogsområdet kan bedömas.

Område 5
Jordbruksmark kombinerat med bostäder och ekonomibyggnader. Söder om E20, delvis båda sidor Ryggelbovägen.
Inom område 5 behöver kommunen beakta och undvika påverkan på Säveån och förhålla sig till kulturmiljön och fornlämningar. Område 5 ligger i direkt anslutning till det kommunala bevarandeområdet Ryggebol som utgör ett litet bevarandeområde med bymiljö med äldre struktur där exploatering riskerar att medföra negativ påverkan på områdets kulturmiljövärden. Kommunen bedömer att exploatering inom de utpekade områdena riskerar att innebära stora negativa konsekvenser för kulturmiljö och fornlämningar. Länsstyrelsen instämmer i denna bedömning.

Vid fortsatt utredning är det viktigt att påverkan på Säveån beaktas och undviks. Förekomst och värden för skyddade arter i och kring bäcken kan också behöva utredas.

Jeriko verksamhetsområde

Område 6
Jerikoområdet
Inom område 6 bedömer Länsstyrelsen att risk finns för påtaglig skada på riksintresset för friluftsliv Härskogen och det angränsande riksintresset för naturvård runt Säveån och Aspen.
Som Länsstyrelsen yttrade sig kring granskning av FÖP Jeriko-Jonsered, Lerum och Partille kommuner år 2011, så konstaterades att flera och stora frågeställningar för exempelvis trafikmot, länken mellan E20 och R40, hanteringen av kollektivtrafiklösningar samt utredningar om naturvärden lämnades olösta
Om område 6 tas i anspråk som verksamhetsmark kommer detta göra att även dessa områden blir störda, att riksintresseområdet minskas och omringas med verksamhetsområden från flera håll och att entréer, målpunkter och stigar in i området försvinner och förskjuts längre in i området vilket påverkar såväl landskapsbilden som upplevelsevärdena för området i stort.
Ett genomförande av planen skulle ge stora konsekvenser för natur- och artvärden i och i anslutning till de utpekade områdena samt för den gröna infrastrukturen inom kommunen såväl som mot angränsande kommuner.
För område 6 kan inte den redan planerade verksamhetsutbyggnaden vid Jeriko vägas in och utgöra del i bedömningen att det därför är lämpligt att exploatera ytterligare i det här området. Att det är lämpligt att exploatera i det här området och i vilken omfattning är ännu inte fastställt. I området finns höga naturvärden, särskilt i anslutning till Klackedammen som gränsar till riksintresse naturvård och omfattas av strandskydd liksom omkring Torskebäcken med tillrinnande vattendrag och utlopp i Aspen. Söder om E6 finns habitatvärden för tjäder och inom hela området finns förutsättningar för goda livsmiljöer för skyddade arter av groddjur och fladdermöss.

En säkerställan om att området kan kollektivtrafikförsörjas samtidigt som natur- och rekreationsvärden skyddas krävs. Planområdet berör ett flertal områden med riksintressen/Natura 2000 och kommunen behöver tillgodose dessa för att undvika påtaglig skada.
En inramning med verksamheter och bebyggelse kring de värdefulla skogsområden söder om Aspen kan på sikt utarma arters spridningsförmåga och den biologiska mångfalden i området. Länsstyrelsen delar den bedömningen.
Utifrån den sammantagna påverkan på natur- och artvärden, värdefulla vattendrag med utlopp i Aspen, riksintresse för friluftsliv och naturvård, den exploatering som redan möjliggörs enligt gällande översiktsplan och de omfattande ingrepp som krävs för att möjliggöra verksamhetsetablering så bedömer Länsstyrelsen att kommunen bör överväga att låta området utgå ur planförslaget.

Område 7
Jordbruksmark, bymiljöer och ridhus. Ligger söder om Lerum i anslutning till E20, Kastenhofmotet och Härskogsvägen.
Om områdena 7 tas i anspråk som verksamhetsmark kommer detta göra att även dessa områden blir störda, att riksintresseområdet minskas och omringas med verksamhetsområden från flera håll och att entréer, målpunkter och stigar in i området försvinner och förskjuts längre in i området vilket påverkar såväl landskapsbilden som upplevelsevärdena för området i stort.
Härskogsvägen (väg 523) är i dagsläget inte lämplig för mer tung trafik.

Område 8
Kuperad skogsmark på båda sidor av Härskogsvägen.
Om områdena 8 tas i anspråk som verksamhetsmark kommer detta göra att även dessa områden blir störda, att riksintresseområdet minskas och omringas med verksamhetsområden.
Härskogsvägen (väg 523) är i dagsläget inte lämplig för mer tung trafik.
Område 8 utgörs helt av skogsmark, med en del inslag av våtmarker och vattenområden. Ett genomförande av planen skulle ge stora konsekvenser för natur- och artvärden i och i anslutning till de utpekade områdena samt för den gröna infrastrukturen inom kommunen såväl som mot angränsande kommuner.
I område 8 finns konstaterad sumpskog vid Angelemossen i sydväst och strandskydd kring Furtjärnen i nordost och i området finns habitatvärden för tjäder. Länsstyrelsen delar bedömningen att området reduceras till att endast omfatta områdena som ansluter till vägen eller utgår.

Område 9
Jordbruksmark utmed Östadsvägen, Västra Gråbo. Marken är till stor del kommunägd.
Länsstyrelsen bedömer att inom område 9 behöver kommunen förhålla sig till riksintresse för totalförsvarets anläggningar (civila delen) för att undvika risk för påtaglig skada på riksintresseområdet.

Område 10
Kuperad skogsmark norr om väg 190/Östadsvägen, norra Gråbo .
Område 10 utgörs helt av skogsmark, med en del inslag av våtmarker och vattenområden.
Ett genomförande av planen skulle ge stora konsekvenser för natur- och artvärden i och i anslutning till de utpekade områdena samt för den gröna infrastrukturen inom kommunen såväl som mot angränsande kommuner.
För område 10 bör påverkan på natur- och artvärden och den gröna infrastrukturen utredas, i områdena finns habitatvärden för tjäder. Området bör även utgå i de kuperade delarna längre från vägen för att minska ingreppen i naturmiljön och landskapsbilden.

Område 11
Kuperad skogsmark, delvis avverkad. Ligger längs väg 190/Östadsvägen vid Björnboholm.
Område 11 utgörs helt av skogsmark, med en del inslag av våtmarker och vattenområden.
Länsstyrelsen noterar att område 11 ligger intill en del av Gråbovägen som inte är en utpekad led. Om stora mängder farligt gods förväntas passera på sträckan är det dock viktigt att detta tas hänsyn till i den fortsatta planeringen.
Väg 190 har utmaningar avseende trafiksäkerhet för oskyddade trafikanter på grund av tung trafik och höga hastigheter.
Ett genomförande av planen skulle ge stora konsekvenser för natur- och artvärden i och i anslutning till de utpekade områdena samt för den gröna infrastrukturen inom kommunen såväl som mot angränsande kommuner.
För område 11 behöver påverkan på natur- och artvärden och den gröna infrastrukturen utredas, i områdena finns habitatvärden för tjäder. Områdena bör även utgå i de kuperade delarna längre från vägen för att minska ingreppen i naturmiljön och landskapsbilden.

Område 12
Skogsmark och igenvuxen jordbruksmark, söder om E20 i närhet av Nääsmotet.
Planförslaget föreslår exploatering område 12 som ligger inom riksintresse för kulturmiljövård Nääs. Kommunen bedömer att exploatering inom de utpekade områdena riskerar att innebära stora negativa konsekvenser för kulturmiljö och fornlämningar. Länsstyrelsen instämmer i denna bedömning.
För område 12 rekommenderar Länsstyrelsen kommunen att verka för att de höga naturvärdena i området bibehålls. Området öster om bäckravinen bör utgå och skyddsavstånd hållas väster om bäcken.

Område 13
Flack och låglänt skogsmark väster om Sjövik.
Område 13 utgörs helt av skogsmark, med en del inslag av våtmarker och vattenområden.
Ett genomförande av planen skulle ge stora konsekvenser för natur- och artvärden i och i anslutning till de utpekade områdena samt för den gröna infrastrukturen inom kommunen såväl som mot angränsande kommuner.
Område 13 ligger i anslutning till riksintresse för naturvård Anten-Mjörn. Inom området behöver kommunen förhålla sig till övriga höga natur-och friluftsvärden som finns. Länsstyrelsen delar bedömningen som hållbarhetskonsekvensbeskrivningen gör att området bör utgå.

Länsstyrelsens 18-sidiga yttrande.
Kommunens förslag.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Tidigare Historien

Insändare: Politiker! Vad håller ni på med?

Nästa Berättelse

Missionskyrkor och missionshus i Lerums kommun

Senaste artiklarna

Dyrare vatten

Samhällsbyggnadsnämnden föreslår kommunfullmäktige att VA-taxan höjs med 15% från 2026. Brukningsavgiften För