Det är dags att få ett slut på försenade tågavgångarI tisdags reste jag till Stockholm för seminarium och samtal om Västra stambanan i egenskap av ledamot i presidiet i Västra stambanegruppen. I Västra stambanegruppen är ett samarbete mellan alla 15 kommuner utmed stambanan men även de regioner som stambanan går igenom. På seminariet deltog riksdagsledamöter och näringslivet. Budskapet var tydligt, det behövs satsningar på stambanan för att förbättra standard och kapacitet och det bör göras snarast, helst igår.Västra stambanan är viktig för Sverige. Det handlar om tillväxten och konkurrenskraften. Ungefär 60% av allt gods i Sverige går via Västra stambanan, cirka 170 tåg i vecka. Har vi inte förutsättningarna med väl fungerande infrastruktur finns det risk att företag inte vågar expandera eller väljer att etablera sig i något annat land. Det skadar vår tillväxt och vår ekonomi.Västra stambanan är dock också viktigt för det hållbara resandet – framförallt till och från jobbet och skolan. Alla vi lerumsbor som någon gång rest längst med tågbanan till och från jobbet eller skolan vet precis hur osäkert det är. Att tåget är försenat är snarare regel än undantag. Med Västtrafiks nya trafikering med sex stycken avgångar i timmen från Lerums station och Floda station är det ännu viktigare att kapacitetshöjande åtgärder kommer på plats. Tillgänglighetsanpassningsåtgärder på Floda station ska i det här sammanhanget inte förringas! Även detta behöver åtgärdas snarast.Jag är dock hoppfull inför framtiden.I och med att parterna kommit överens om tågbanan Göteborg – Borås så kan arbetet börja med nästa viktiga satsning för Sverige och Lerum – ytterligare spår på Västra stambanan. På seminariet deltog även infrastrukturministern Andreas Carlsson. Han var mycket tydlig med att det kommer att ske stora infrastruktursatsningar i infrastrukturpropositionen som i dagarna ska presenteras. Det bådar gott inför framtiden. Det finns även en samsyn i hela Göteborgsregionen att nästa viktiga satsning är på Västra stambanan. Det bådar gott att vår arbetsmarknadsregion är enig.Min förhoppning är att man i närtid kan starta upp en lokaliseringsstudie för att ta fram vilka möjligheter det finns för fyra spår mellan Alingsås-Göteborg. Dessutom hoppas jag att Västra stambanan lyfts in som ett prioriterat objekt i den nationella planen för det är först då som en utbyggnad skulle kunna bli verklighet. I det fortsatta arbetet är det dessutom viktigt med bred politiskt enighet som kan hålla över mandatperioder. Risken är annars att viktiga satsningar på infrastruktur i Västsverige, på Västra stambanan och i Lerum går förlorat.Viktor Lundblad (M), kommunstyrelsens ordförande