Skolnärvaron skiljer mellan olika grupper av elever, exempelvis är närvaron högre bland elever i på låg- och mellanstadiet jämfört med elever på högstadiet.
Eftersom frånvaro i skolan kan medföra ett utanförskap i samhället senare i livet måste skolan satsa på att främja närvaro i skolan. Ju längre tid elever är frånvarande, desto mer riskerar de att komma efter i skolarbetet och hamna utanför den sociala gemenskapen.
Många hemmasittare (sammanhängande frånvaro mer än 4 veckor) finns det i kommunen?
I januari 2022 var det 36 st elever i kommunen med en frånvaro på mer än 4 veckor.
Frånvaron i skolorna
Genomsnittlig total frånvaro för samtliga elever i Lerums kommun under höstterminen 2022 och vårterminen 2023, per skola. F-9-skolorna delade i två delar F-5 och 6-9 för jämförelsemöjligheternas skull.
Skola | HT 2022 | VT 2023 |
Åk F-5 | Frånvaro | Frånvaro |
Almekärr | 9,0 % | 9,7 % |
Aspenäs | 9,1% | 10,1 % |
Berghult | 10,7% | 10,2 % |
Central | 10,2% | 10,2 % |
Hulan | 10,1% | 9,2 % |
Hästhagen | 10,4% | 10,6 % |
Knappekulla | 9,4% | 9,0 % |
Lekstorp | 10,3% | 10,2 % |
Ljungvik | 10,4% | 10,3 % |
Röselid | 10,1% | 10,5 % |
Stenkulan | 10,4% | 10,7 % |
Tollered | 9,5% | 10,7 % |
Uddared | 11,4% | 10,6 % |
Östad | 10,0% | 9,7 % |
Åk 6-9 | HT 2022 | VT 2023 |
Allé | 14,1% | 14,6 % |
Lekstorp | 11,5% | 12,8 % |
Ljungvik | 14,3% | 14,3 % |
Rydsberg | 11,1% | 11,2 % |
Röselid | 13,5% | 14,8 % |
Stenkulan | 15,5% | 16,5 % |
Torp | 12,9% | 13,0 % |