/

Viktigt att höja närvaron i skolan

Skolnärvaron skiljer mellan olika grupper av elever, exempelvis är närvaron högre bland elever i på låg- och mellanstadiet jämfört med elever på högstadiet.
Eftersom frånvaro i skolan kan medföra ett utanförskap i samhället senare i livet måste skolan  satsa på att främja närvaro i skolan. Ju längre tid elever är frånvarande, desto mer riskerar de att komma efter i skolarbetet och hamna utanför den sociala gemenskapen.

Många hemmasittare (sammanhängande frånvaro mer än 4 veckor) finns det i kommunen?
I januari 2022 var det 36 st elever i kommunen med en frånvaro på mer än 4 veckor.

Frånvaron i skolorna
Genomsnittlig total frånvaro för samtliga elever i Lerums kommun under höstterminen 2022 och vårterminen 2023, per skola. F-9-skolorna delade i två delar F-5 och 6-9 för jämförelsemöjligheternas skull.

Skola HT 2022 VT 2023
Åk F-5 Frånvaro Frånvaro
Almekärr 9,0 % 9,7 %
Aspenäs 9,1% 10,1 %
Berghult 10,7% 10,2 %
Central 10,2% 10,2 %
Hulan 10,1% 9,2 %
Hästhagen 10,4% 10,6 %
Knappekulla 9,4% 9,0 %
Lekstorp 10,3% 10,2 %
Ljungvik 10,4% 10,3 %
Röselid 10,1% 10,5 %
Stenkulan 10,4% 10,7 %
Tollered 9,5% 10,7 %
Uddared 11,4% 10,6 %
Östad 10,0% 9,7 %
Åk 6-9 HT 2022 VT 2023
Allé 14,1% 14,6 %
Lekstorp 11,5% 12,8 %
Ljungvik 14,3% 14,3 %
Rydsberg 11,1% 11,2 %
Röselid 13,5% 14,8 %
Stenkulan 15,5% 16,5 %
Torp 12,9% 13,0 %

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Tidigare Historien

Nypremiär på Torarica

Nästa Berättelse

Fler läroböcker i skolan

Senaste artiklarna