Regeringen drar i nödbromsen för snabba tåg
I december beslutade Regeringen om ett direktiv, där Trafikverket får uppdraget att leverera en ny analys. I direktivet framgår den nya regeringens inställning:
Satsningar på järnväg bör i första hand underlätta för arbetspendling och godstrafik för att stärka jobb och tillväxt.
Regeringens tillkännagivande innebär att Västra Stambanan, och särskilt sträckan Göteborg-Floda-Alingsås, är tydligt i fokus. Äntligen! Denna del av Stambanan har varit väl kvalificerad för utbyggnad under lång tid.
Därför att:
- Ändpunktsinvesteringar: Stockholm (Citybanan/getingmidjan) är genomförd och nu står Göteborg på tur. Banan blir robust och snabbtågen Göteborg-Stockholm klarar sträckan på 2 timmar och 30 minuter.
- Göteborgs hamn förser Sverige och Norden med gods. Huvuddelen av godset transporteras till/från hamnen på Västra Stambanan.
- Transportbranschen är i snabb förändring (grön omställning) koldioxidreduktion med 70% till 2030, betyder mer och mer gods på järnväg. Kapaciteten på Stambanan – godsets huvudtrafikled – måste förstärkas.
- Kvicklera i nuvarande bansträckning (Säveådalgången) innebär ständig oro. Skredet (1913) vid Aspen (Jonsered), tog 6 månader att reparera, det kan hända igen.Med tanke på det omfattande utredningsarbete som bedrivits under den senaste 10-årsperioden finns rejäl möjlighet att projektet kan genomföras i närtid. Här följer en kort resumé:
- Trafikverket: Åtgärdsvalsstudie (2015) genomförs på den aktuella sträckan.
- Tankesmedjan / Järnvägsföreningenpresenterar ”2 spår i tunnel norr om Aspen” (2009), en s.k. Grödingelösning.
- Västra Stambanegruppen, i samverkan med Götalandsregionen och kommunerna: indikativ lokaliseringsutredning (2019).
- Kommunerna Partille, Lerum och Alingsås: erbjuder ny lokalisering för tillkommande spår, en s.k. Grödingelösning. Korridoren har stark politisk uppslutning och bygdens folk har också gett klartecken.
Lokaliseringen / tunneldragningen norr om Aspen är en egen korridor, varför ingen konflikt med pågående trafik förekommer. Med en byggtid på 6-8 år, är det av största vikt att byggandet inte behöver samsas med den dagliga trafiken.
Notera att sträckan norr om Aspen är en kilometer kortare än motsvarande sträcka utmed befintlig bana.
Tankesmedjan/Järnvägsföreningen uppmanar Regeringen att omgående låta Trafikverket starta den första fasen i den formella processen, d v s genomföra lokaliseringsutredningen på sträckan Göteborg-Floda-Alingsås.
Mot bakgrund av det omfattande förarbetet kan detta skede hanteras smidigt, vilket innebär att byggstart kan ske ganska snart och spåren vara färdiga för trafikering i början av 2030-talet.
Björn Stahre, ordf. Järnvägsföreningen
Lennart Wassenius, vice ordf. Järnvägsföreningen